Sunday, August 9, 2009

Teater Anugerah Merdeka 2009

Setiap kali sambutan kemerdekaan, kita bukan sahaja akan mengenang kembali perjuangan sukar menuntut kemerdekaan tetapi juga akan melihat masa depan rakyat dan negara ini. Apa erti kemerdekaan dalam konteks negara bangsa? Sejauh mana kita memahami sejarah kemerdekaan negara ini? Persepsi dan sikap kita dalam mengisi erti kemerdekaan dan yang lebih penting sumbangan yang bakal dicurahkan untuk sama-sama membangunkan masyarakat dan negara ini.

Anda mungkin mempunyai persepsi dan pemahaman tentang erti kemerdekaan negara kita. Mungkin sejarah perjuangan kemerdekaan tersebut memberi inspirasi dan kesan kepada sikap dan pemahaman anda terhadap erti kemerdekaan selama ini. Kongsikan inspirasi dan pengalaman tersebut dalam pementasan teater pendek.

Merdeka Award dan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) akan menganjurkan pementasan Teater Anugerah Merdeka pada 17-19 Ogos 2009 di Stor Teater DBP.

Sertai pementasan teater pendek Anugerah Merdeka 2009. Hantar segera sinopsis drama anda untuk dinilai dan untuk dipentaskan. Hanya 16 drama pendek yang akan dipentaskan. Hantar sinopsis drama anda sebelum 5 Ogos 2009 kepada:

Urus Setia Teater Anugerah Merdeka,
Jabatan Sastera DBP.
(u.p.: A. Wahab Hamzah)
Emel :
wahab@dbp.gov.my
Tel (P): 03-2148 2562
Tel (B): 012-298 3308
Faks : 03-2141 4109

Syarat-syarat penyertaan:

1. Teater pendek 10 – 15 minit;
2. Tema: Kemerdekaan;
3. Pementasan dalam bahasa Melayu dan Inggeris;
4. Terbuka kepada semua;
5. Nyatakan nama penulis skrip, pengarah, kumpulan teater dan pelakon (jika sudah ada);
6. Isi dan hantar borang penyertaan berserta sinopsis drama kepada Urus Setia Teater Anugerah Merdeka pada atau sebelum 5 Ogos 2009.

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. teater ini amat menarik diharap badan budaya dan stor teater DBP akan meneruskan teater pendek ini dan skop ini diperluas ke sekolah2 menengah seluruh malaysia.......

    ReplyDelete
  3. Di harap pihak stor dpb membuat lagi festival teater pendek, yang akan membolehkan mahasiswa berkarya, serta menyertai pertandingan sebegitu, namun kami lewat mengetahui mengenai teater anugerah merdeka, di harap tahun yang mendatang pihak tuan dapat menganjurkan lagi festival sebegini.

    ReplyDelete